Forum YGGDRASILL THING Strona Główna YGGDRASILL THING
forum Drużyny Yggdrasill, dotyczące szwedzkich wikingów z X-XI w.
 
 » FAQ   » Szukaj   » Użytkownicy   » Grupy  » Galerie   » Rejestracja 
 » Profil   » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   » Zaloguj 

Halatafl

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum YGGDRASILL THING Strona Główna -> Gry i zabawy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Therkel
Prawomówca / Skarbnik / Starszyzna


Dołączył: 05 Gru 2007
Posty: 1061
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gliwice
Płeć: mąż

PostWysłany: Wto 19:54, 08 Sty 2008    Temat postu: Halatafl

Historia.
Halatafl jest kolejną wczesnośredniowieczną grą wikińską, będącą tym razem mieszanką reguł hnefatafla oraz starożytnego alquerque, chociaż nie ma pewności, że taka właśnie jest jej geneza. Nazwa gry w wolnym tłumaczeniu to „kłuta, dziurawa plansza”, jako że używano planszy 7x7 pól z rozmieszczonymi na przeciwnych połowach białymi i czerwonymi pionkami wtykanymi w specjalne otwory.


Ryc. 1. Znaleziona w miejscowości Ballinderry w irlandzkim hrabstwie West Meath plansza do halatafla.

Zasady gry.
I znowu jak w przypadku gier typu hnefatafl pojawia się problem z rekonstrukcją zasad gry. Wiadomo, że na pewno nie można było wykonywać ruchów do tyłu, za wyjątkiem bicia, które odbywa się na zasadzie przeskakiwania jak w warcabach nad pionkiem i lądowania na wolnym polu za nim. Prawdziwym problemem okazują się jednak tajemnicze przekątne udokumentowane na kamieniu runicznym z Ockelbo.


Ryc. 2. Fragment kamienia runicznego z Ockelbo.

Właśnie stąd tak często niektórzy sugerują, iż pionki można poruszać dodatkowo także skośnie, ale tylko po tych liniach. Jednak jak się okazuje, gra staje się wtedy chaotyczna i nieprzewidywalna.


Ryc. 3. Ustawienie pionków na planszy.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się być przyjęcie następujących reguł:
- pionki mogą poruszać się o jedno pole na turę do przodu (czyli w kierunku połowy przeciwnika) lub na boki, natomiast niedozwolony jest ruch do tyłu lub ruchy skośne
- drugim sposobem poruszania się pionków jest zawsze przymusowe bicie, tj. przeskoczenie własnym pionkiem nad sąsiadującym pionkiem przeciwnika i lądowanie na pustym polu dokładnie po drugiej jego stronie, przy czym w jednej turze można wykonać więcej niż jedno bicie tym samym pionkiem; trzeba również pamiętać, że można zbijać również do tyłu
- zaczynają białe od przesunięcia pionka na środek planszy, po czym czarny pion go zbija, co z kolei skutkuje biciem białych itd.
- zwyciężyć można na 3 sposoby: zbijając wszystkie pionki przeciwnika, docierając swoim pionkiem do jednego z rogów planszy na połowie przeciwnika oraz blokując go całkowicie lub w taki sposób, iż nie będzie miał innej możliwości niż wejść na jeden z własnych narożników, co zawsze oznacza przegraną (podczas bicia więcej niż jednego pionka przeciwnika można przejść przez własny narożnik, co nie skutkuje porażką, jeśli tylko nie zakończymy na nim ruchu; analogicznie przejście przez narożnik, ale na połowie przeciwnika nie daje wygranej).

Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

GRA PC!
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale najpierw trzeba zainstalować pakiet gier Zillions of Games 2.0:
[link widoczny dla zalogowanych]
Aby pograć w halatafla trzeba otworzyć w programie plik Halatafl.zrf.

W przypadku pewnych trudności z uruchomieniem gry proszę wysłać do mnie pw (poniżej Smile ) najlepiej od razu ze swoim adresem email.


Ostatnio zmieniony przez Therkel dnia Śro 8:43, 18 Cze 2008, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum YGGDRASILL THING Strona Główna -> Gry i zabawy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subMildev free theme by spleen & Programosy
Regulamin